بی‌ثباتی قیمت‎‌ها در بازار، اجرای طرح‎‌های نوین آبیاری هوشمند برای کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

    آبیاری بارانی

 

در حالی که اجرای روش‎ های نوین آبیاری و سیستم آبیاری قطره ای هوشمند می‎ تواند تأثیر بسزایی در افزایش راندمان آبیاری و عملکرد محصول داشته باشد اما بی‎ ثباتی در بازار قیمت، بالا بودن هزینه نصب و اجرای آبیاری هوشمند یا نوین، عدم اقتصادی بودن روش‎ های نوین آبیاری برای اراضی خرد، موجب شده تا کشاورز علی رغم میل باطنی خود از این روش ‎ها کمتر استفاده کند.

خبرگزاری فارس – گرگان؛ این روزها بیشتر اخبار در سطح کشور مربوط به بحران کم‌آبی و خشکسالی است، از ابتدای سال زراعی تاکنون نزولات آسمانی به شدت کاهش یافته و در این‌میان وضعیت گلستان علاوه بر آنکه با کاهش بارندگی مواجه بوده به دلیل برداشت‎های بی‎رویه از سفره‎های زیرزمینی چندان مطلوب نیست.

 گلستان مجهز به سیستم نوین آبیاری هستند

اقتصاد گلستان بر محور کشاورزی شکل گرفته و آب بدون تردید از مؤلفه‌های اصلی این فعالیت اقتصادی محسوب می‎شود بنابراین کشاورز مجبور است برای ادامه فعالیت و گذران معیشت از سفره‎های آب زیرزمینی استفاده کند وقتی مدیریت و برنامه مناسبی برای جمع‌آوری آب‎های سطحی و سیلاب‎هایی که در سال چند بار برای گلستان اتفاق می‎افتد وجود ندارد کشاورز مجبور به استفاده از سفره‎های آب زیرزمینی می‎شود.

حدود ۹۰ درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می‎شود و این در حالی است که به گفته کارشناسان راندمان آبیاری در این بخش به شدت پایین می‎باشد در حالی که اجرای روش‎های نوین آبیاری می‎تواند تأثیر بسزایی در افزایش راندمان آبیاری و عملکرد محصول داشته باشد اما بی‎ثباتی در بازار قیمت، بالا بودن هزینه نصب و اجرای آبیاری نوین، عدم اقتصادی بودن روش‎های نوین آبیاری برای اراضی خرد موجب شده تا کشاورز وجود میل باطنی خود از این روش‎ها کمتر استفاده کند.

  اراضی گلستان 

در همین رابطه مدیر طرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی گلستان یکی از سیاست‎ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی را اجرای روش‌های نوین آبیاری در وضعیت خشکسالی کشور عنوان کرد و گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۵ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار می‌دهیم از سال ۱۳۷۲ تاکنون از  ۲۷۰هزار هکتار اراضی آبی و زراعی گلستان ۷۰ هزار و ۱۵۵ هکتار  مجهز به سیستم نوین آبیاری شده‎اند.

علی جباری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد تا حداقل سقف ۸۵ درصد به این بخش اعتبارات تخصیص دهد متأسفانه با توجه به اینکه سیستم‎های مختلف آبیاری هزینه‎های متفاوتی دارد دولت برای هر نوع از این روش‎ها‌ نرم‌مخصوصی تعریف کرده است.

وی اضافه کرد: براساس همان قانون ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت و ۱۵ درصد سهم آورده کشاورز، دفتر سامانه آبیاری نوین کشور برای هر سیستم نرم، کمک بلاعوضی برای دولت تعریف کرده است به عنوان مثال دولت برای هر هکتار سیستم آبیاری قطره‎ای در باغ کشاورز ۳۰ میلیون تومان، روش‎های نوین آبیاری کلاسیک هکتاری ۲۵ میلیون تومان و برای آبیاری بارانی به روش ماشین‎های آبیاری نوین هکتاری ۲۱ میلیون تومان یارانه اختصاص می‎دهد و مابقی سهم کشاورز است.

*دولت برای طرح‎های نوین آبیاری ۸۵ درصد کمک بلاعوض پرداخت می‎کند

مدیرطرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی با بیان اینکه هزینه طرح‎های آبیاری بستگی به شکل هندسی زمین و روش‎های آبیاری متفاوت است افزود: متأسفانه مشکلی که در خصوص اجرای طرح‎های نوین آبیاری وجود دارد بی‎ثباتی قیمت‎ها در بازار است در یک فرایند که طرحی برای زمین کشاورزی آماده می‎شود تا زمانی که فاکتور به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ابلاغ و بعد برای پرداخت هزینه به کارخانه ارسال شود قطعأ با افزایش هزینه مواجه خواهیم شد در واقع بی‎ثباتی  قیمت‎ها به خصوص در سال گذشته کشاورز را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

جباری خاطرنشان کرد: در حال حاضر صندوق حمایت از توسعه کشاورزی از طرح‎های آبیاری حمایت می‎کند برای برخورداری از تسهیلات طرح‎های آبیاری کشاورز توسط جهاد کشاورزی به صندوق توسعه معرفی می‎شود قرارداد در صندوق توسعه کشاورزی منعقد و دولت کمک‌بلاعوض خود را پرداخت می‎کند و کشاورز نیز ملزم به آورده خود می‎باشد.

* کمک بلاعوض ۱۰۰ درصد دولت برای اجرای طرح‎های نوین آبیاری در اراضی تجمیعی

جباری در خصوص مزایای اجرای طرح‎های نوین آبیاری گفت: با اجرای آبیاری نوین راندمان آبیاری افزایش، هزینه آبیاری کاهش و شاهد افزایش عملکرد و تولید محصول با کیفیت خواهیم بود.

وی بیان کرد:در اراضی تجمیعی که چند کشاورز خرده مالک وجود دارد اگر اراضی تجمیع شود دولت برای اجرای طرح‎های آبیاری صددرصد وام بلاعوض پرداخت می‎کند، با این وجود اگر کشاورز در یک طرح مشارکت کند قطعأ تعهد بیشتری خواهد داشت وقتی دولت برای تجهیزات وام بلاعوض پرداخت می‎کند این تجهیزات برای سال‎های بعد نیز در مزرعه استفاده خواهد شد.

به گفته مدیر طرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی گلستان سال گذشته استان رتبه پنجم  کشور در اجرای روش‎های نوین آبیاری را به خود اختصاص داد،جباری افزود: امسال کل اراضی تعاونی که معمولأ از منابع آبی سدها استفاده می‎کند را مجهز به سیستم نوین آبیاری خواهیم کرد هم‌چنین اجرای طرح ۴ هزار هکتاری در شرکت تعاونی تولید وحدت رسالت نیز در دست اجرا داریم که بزرگترین طرح کشور در آنجا اجرا خواهد شد.

* ارائه تسهیلات بانک کشاورزی به کشاورزانی که برای ۱۵ درصد سهم آورده خود در طرح‎های نوین آبیاری مشکل دارند

معاون اعتبارات بانک کشاورزی گلستان در خصوص ارائه تسهیلات برای اجرای روش‎های نوین آبیاری گفت:تا دو سال گذشته تسهیلات برای روش‎های نوین آبیاری از طریق بانک کشاورزی به کشاورزان ارائه می‎شد، از آنجایی که یکی از اهداف مهم بانک طرح‎های نوین آبیاری بود با پوشش خیلی خوب هم پرداخت می‎شد.

امیر‌محتشم امیری تصریح کرد: چون سوبسید دولت در طرح‎های آبیاری خیلی بالا رفت و ۸۵ درصد کمک بلاعوض پرداخت می‎کرد صلاح در این دیده شد تا این کمک‎های بلاعوض در قالب صندوق حمایت از توسعه کشاورزی پرداخت شود تا از آن طریق کشاورزان بتوانند بهره‎مند شوند منتها هنوز به صورت غیرمستقیم در این موارد به خصوص ذخایر آبی و … فعالیت داریم مثل برقی کردن چاه‌ها، گلخانه‎ها چرا که این کشت‎ها هم آب زیادی مصرف می‎کنند و روش‎های نوین راندمان آبیاری را به بیش از ۹۵ درصد با تولیدات بالا می‎رساند.

وی افزود: اهداف وزارتخانه بیشتر به سمت تولیدات گلخانه‎ای رفته و از سال گذشته تاکنون برای ۶۴ هکتار گلخانه در سطح استان تسهیلات ارائه شده است.

معاون اعتبارات بانک کشاورزی گلستان گفت: کشاورزانی که برای ۱۵ درصد سهم آورده در اجرای طرح‎های نوین آبیاری مشکل دارند بانک کشاورزی می‎تواند از منابع داخلی برای ۱۵ درصد سهم کشاورز تسهیلات ارائه کند.

اجرای طرح‎های نوین آبیاری بدون تردید می‎تواند نقش مهمی در افزایش راندمان آبیاری،کیفیت و عملکرد محصولات ایفا کند، اگر چه دولت برای اجرای این طرح‎ها کمک قابل ملاحظه‎ای می‎کند اما با این وجود تجهیز اراضی به سیستم‎های نوین آبیاری هزینه زیادی را می‎طلبد با توجه به نامناسب قیمت خرید محصولات کشاورزی از کشاورز و از سویی هزینه‌های چند برابری نهادها، کشاورز  از پیش رفتن به سمت طرح‌هایی که برای او هزینه‌بر است منصرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *